Ruske kompanije svakodnevno šalju ponude za saradnju brojnim srpskim firmama. Na mnoge od njih domaća preduzeća ne mogu da odgovore, jer ne uspevaju „preko noći“ da uvećaju proizvodnju. Ministar trgovine Rasim Ljajić, nedavno je izjavio da gotovo čitava srpska industrija radi sa manje od 50 odsto kapaciteta, i da bi sve snage trebalo uključiti, kako bi iskoristili šansu ruskog tržišta. Za mnoge je međutim, sada kasno, jer su još na početku godine sklopili čitav biznis-plan. Prema rečima ministra Ljajića, uljare u Srbiji rade sa 50 odsto kapaciteta, šećerane sa 25 odsto, konditorksa proizvodnja sa 40, klanice sa 30, a industrija stočne hrane sa 34 odsto. Ako bismo ove kapacitete iskoristili, mogli bismo i da povećamo izvoz. Samo je kragujevačka mlekara „Kuč“ za pet dana dobila 50 zahteva firmi iz Rusije, a postojeći kupci su za 100 odsto, pa i više, uvećali porudžbine u odnosu na prošlu godinu...
Ruske kompanije svakodnevno šalju ponude za saradnju brojnim srpskim firmama. Na mnoge od njih domaća preduzeća ne mogu da odgovore, jer ne uspevaju „preko noći“ da uvećaju proizvodnju.
Ministar trgovine Rasim Ljajić, nedavno je izjavio da gotovo čitava srpska industrija radi sa manje od 50 odsto kapaciteta, i da bi sve snage trebalo uključiti, kako bi iskoristili šansu ruskog tržišta. Za mnoge je međutim, sada kasno, jer su još na početku godine sklopili čitav biznis-plan.
Prema rečima ministra Ljajića, uljare u Srbiji rade sa 50 odsto kapaciteta, šećerane sa 25 odsto, konditorksa proizvodnja sa 40, klanice sa 30, a industrija stočne hrane sa 34 odsto. Ako bismo ove kapacitete iskoristili, mogli bismo i da povećamo izvoz.
Samo je kragujevačka mlekara „Kuč“ za pet dana dobila 50 zahteva firmi iz Rusije, a postojeći kupci su za 100 odsto, pa i više, uvećali porudžbine u odnosu na prošlu godinu.
- Nemamo kapacitet da odgovorimo na sve pristigle zahteva - rekla je Mirjana Dudić iz ifnormativne službe mlekare „Kuč“. - Od brojnih pristiglih zahteva najverovatnije će saradnja biti uspostavljena samo sa jednim kupcem iz Moskve. Trenutno se fokusiramo da ispoštujemo porudžbine koje imamo od postojećih kupaca, a koje su uvećane. Zajedničkim ulaganjima sa partnerima nabavili smo novu opremu i proširili proizvodne i skladišne kapacitete. U Rusiju od 2011. godine izvozimo sir feta i mlečne namaze.
Kako kaže, vrednost izvoza na godišnjem nivou na rusko tržište, gde mesečno izvezu od 40 do 60 tona proizvoda, iznosi oko 1,2 miliona evra. Do kraja godine očekuje se da mlekara dostigne puni kapacitet za koji je registrovana, a to je 110 tona.
I mlekara „Somboled“ svakodnevno dobija ponude, ali, kako su nam rekli, oni na rusko tržište izvoze isključivo preko Laktalisove fabrike u Rusiji, čiji su oni član od 2007. godine.
- S obzirom na novonastalu situaciju, trenutno zajedno sa kolegama iz Laktalis Rusije, ispitujemo potrebe tržišta i mogućnosti za povećanje našeg izvoza, samim tim i proizvodnje - ispričala nam je Ivana Radovanović, pi-ar „Somboleda“. - Za sada smo još u toj fazi. Inače, naše proizvode, i to meke bele sireve, već izvozimo u Rusiju, Kazahstan i Ukrajinu.
Pojedine firme, koje su vodeće u Srbiji, kada je reč o izvozu za Rusiju, kažu da su već na početku godine usvojile biznis plan, i da teško može doći do odsutpanja, kolika god potražnja bila.
RAZGOVOR U KRASNODARU
Predsednik Privredne komore Srbije Željko Sertić, razgovarao je u Krasnodaru sa menadžmentom najvećeg ruskog trgovinskog maloprodajnog lanca Tander - Magnit o mogućnostima plasmana proizvoda iz Srbije. Sertić je predao spiskove srpskih izvoznika, koji imaju potencijal da izvoze prehrambene proizvode direktno ovoj kompaniji.
- U Privrednoj komori Srbije počeo je da radi i Koordinacioni centar za podršku izvoznicima u Rusiju - rekao je Sertić.
Inače, Tander Magnit u toku sezone 2013-2014 iz Srbije uvezao je 200 hiljada tona voća i povrća, vrednog 87 miliona evra.
IZVEZLI 12 PUTA VIŠE
Kompanija „Karneks“ je za prvih sedam meseci, u poređenju sa prošlom godinom, ostvarila čak 12 puta veći izvoz na tržište Rusije.
- „Karneks“, kako lider u mesnoj industriji, sigurno neće propustiti priliku za plasman svojih proizvoda, a dobar pokazatelj su brojni zahtevi koje svakodnevno dobijamo - rekli su nam u ovoj kompaniji. - Potrebno je samo dati jasne smernice proizvođačima o merama koje treba preduzeti radi nesmetanog izvoza, izdavanje jasnih instrukcija, u pogledu usaglašavanja sa propisima zemalja uvoznica...